I vårt case finnes det ikke data eller tidligere erfaringer å ta utgangspunkt i. Vi må derfor komme opp med hypoteser som vi ønsker å teste. Hvem kan være mest interessert i produktet? Før man bestemmer seg for å lage et nytt produkt har man gjerne testet at det er et marked, har vi noe data fra slike tester som vi kan bruke? Hvilken tone-of-voice skal merkevaren ha? Skal det være informativt, seriøst med en snert av humor, kun fokus på salg typ “løp-og-kjøp” osv. Hvilke kanaler når vi best ut til de vi vil nå og hvor mye koster det å nå de?
Det er mange spørsmål som stilles i denne fasen og det er viktig å ikke begynne med idé- og konseptutvikling før man har fått grundige svar på de spørsmålene man har stilt i researchfasen.
La oss gå et skritt videre i prosessen. El-ski Norge AS har begrensede ressurser til annonsering og ønsker å teste ulike budskap, samt initiere en dialog med målgruppen. De ønsker å ha muligheten til å tilpasse markedsføringen slik at den blir mest mulig effektiv før de bruker de større summer på distribusjon. Vi har derfor landet på at El-ski Norge AS satser på digital annonsering og at primærfokus er sosiale medier. Vi vet at vi må konkurrere om oppmerksomheten blant morsomme hunde- og kattevideoer, derfor forsøker vi oss med en snert av humor, samtidig som vi forsøker å være informative. I første omgang ønsker vi å skape oppmerksomhet rundt det nye produktet og skape en relasjon til potensielle kjøpere. Salgsutløsende budskap kommer litt senere.